Passagiers kunnen binnenkort hun fiets meenemen op buslijnen naar gemeenten in de Rotterdamse regio. Tenminste, als het aan GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte ligt. Hij wil met het voorstel de gebieden zonder metro- en treinverbinding beter bereikbaar maken.

‘Je fiets meenemen in de bus is handig voor woon-werkverkeer, toeristen én voor mensen die graag een fietstocht maken met de wind in de rug’, zegt Bonte. ‘De fiets mag allang mee in de metro en de trein, maar in gebieden waar alleen bussen rijden is de fiets nu nog taboe in het openbaar vervoer. Dat moet veranderen.’

Bonte wil starten met buslijnen naar gebieden die nu alleen met de bus te bereiken zijn, zoals het eiland Voorne-Putten en Heijplaat en ook grotere gemeenten als Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. ‘Vooral daar voorziet de mogelijkheid om je fiets mee te nemen in een behoefte en kan fiets-busvervoer voor sommige mensen zelfs een goed alternatief zijn voor autobezit.’

De provincie Zuid-Holland heeft op voorstel van GroenLinks met haar concessiehouder Arriva al afgesproken dat fietsen vanaf december mee mogen op een aantal buslijnen op het platteland. ‘Ook de Stadsregio Rotterdam kan aan haar concessiehouders vragen om voortaan fietsers mee te nemen', zegt Bonte. 'Dat vraagt soms inzet van ander materieel op bepaalde lijnen, maar dat komt de reizigers absoluut ten goede.’