Het moet afgelopen zijn met het lozen van vervuild rioolwater op de Rotterdamse singels. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Hij wil daarom de komende jaren fors inzetten op nieuwe waterberging in de stad.

Het aantal stortbuien neemt sterk toe door de verandering van het klimaat. Als het riool het regenwater niet meer aankan worden drollen, shampooresten en afwaswater op de Rotterdamse singels geloosd. ‘Dat leidt tot vissterfte, stank en tot slechte kwaliteit van het oppervlaktewater,’ zegt Arno Bonte. ‘We moeten een einde maken aan deze middeleeuwse toestanden.’

Bonte wil een plan van aanpak om het lozen van rioolwater op de singels in de toekomst te voorkomen. ‘Een mooi voorbeeld is het waterplein in Delfshaven, waar regenwater tijdelijk kan worden opgeslagen in een verdiepte ligging van het plein. Ook het opvangbekken onder de Museumparkeergarage helpt. Dit soort oplossingen moeten we standaard meenemen als de stad een straat of plein gaat herinrichten. Het beste is natuurlijk een gescheiden rioolsysteem voor vuil afvalwater en schoon regenwater. Dan kun je overtollig regenwater wel gewoon lozen op de singels.’

Bonte wil ook dat bewoners van Rotterdam meedoen om het waterprobleem het hoofd te bieden. ‘Regenwater stroomt nu linea recta naar het riool. Huizenbezitters en corporaties zouden hun regenpijpen ook kunnen afkoppelen van het rioolstelsel en bestrating in hun tuinen kunnen veranderen in gras of plantenperk. Dan zakt het regenwater ter plekke weg en voorkom je een waterballet op straat en drijvende drollen in de singels.