Groenlinks wil wateroverlast te lijf gaan met een kleine subsidie op regentonnen en grindkoffers. Op die manier moeten huizenbezitters en bedrijven het regenwater makkelijker kunnen vasthouden op hun eigen erf.

Door de toename van hevige regenbuien door de opwarming van de aarde, is het rioolstelsel en de rioolwaterzuivering op piekmomenten zwaar overbelast. Het scheiden van echt afvalwater en 'schoon' regenwater moet dit probleem verhelpen. Met een nieuwe verordening wil GroenLinks regelen dat particuliere woningbezitters en bedrijven op eigen erf regenwater laten wegzakken in de ondergrond. Ook opslag van regenwater helpt om de riolering te ontlasten.

,,Als iedereen een regenton neerzet of een grindkoffer aanlegt in de tuin en ervoor zorgt dat de regenpijp vanaf het dak niet direct in het riool loost, dan stroomt het regenwater niet meer zo snel mogelijk richting de zee”, verklaart raadslid Arno Bonte zijn idee. ,,Je voorkomt daarmee zoetwatertekorten in tijden van hitte en verzilting van het grondwater.”

Rotterdam doet al veel om wateroverlast aan te pakken, zoals het aanleggen van grote reservoirs en een gescheiden rioolstelsel. Tot 2015 moet er nog circa zestig hectare aan extra vijvers, singels en bassins worden aangelegd om te voorkomen dat Rotterdam onderloopt bij stevige regenbuien. Ook halfverharde parkeerplaatsen en kleine moerassen zijn nuttig, zodat regenwater rustig in de grond kan wegzakken. ,,Maar wat is er slimmer om ook het eigen erf van inwoners te gebruiken.”

Naast de subsidie voor particulieren wil GroenLinks met de woningcorporaties afspreken dat 'tegeltuinen' worden omgetoverd in groene onderhoudsarme tuinen, zodra een zittende huurder vertrekt en de woning opnieuw in de verhuur gaat. Ook denkt de partij aan een wedstrijd voor de mooiste voormalige tegeltuin.