Door bezuinigingen op de brandweer komen ladderwagens en spuitauto’s gemiddeld bij één op de twee meldingen te laat, blijkt uit een inventarisatie van de ondernemingsraad van de brandweer. GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte wil dat de gevolgen van de bezuinigingen snel in kaart worden gebracht en dat tot die tijd de bezuinigingsoperatie wordt stopgezet.

De burgemeesters in de regio Rijnmond hebben vorig jaar samen besloten om 4,5 miljoen euro te bezuinigingen op de brandweer. De kazernes van Delfshaven en Schiedam worden bijvoorbeeld samengevoegd en de kazerne in het havengebied naast Charlois sluit volgend jaar de luiken. Ook zijn twee duikteams opgeheven en moet Vlaardingen een ladderwagen inleveren.

De burgemeesters beloofden dat de bezuiniging geen gevolgen zou hebben voor de veiligheid van burgers. GroenLinks betwijfelt nu of ze die belofte waar kunnen maken. ‘Het materieel dat na die bezuinigingen overblijft, is gemiddeld minder snel ter plekke’, zegt fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Er zijn te weinig wagens en door personeelstekort blijft het schaarse materieel soms noodgedwongen in de kazerne staan. Brandweerwagens rijden de halve stad door van incident naar incident. Als één team aan het blussen is en drie straten verderop breekt nog een brand uit, dan kun je als slachtoffer snelle hulp wel vergeten.’

GroenLinks heeft grote kritiek op de manier waarop de bezuinigingen worden doorgevoerd. ‘Vooraf is niet goed onderzocht wat de gevolgen zijn voor de aanrijtijden. De burgemeesters berekenden bovendien alleen een gemiddeld opkomstcijfer. In het centrum is de brandweer bijvoorbeeld in alle gevallen op tijd, maar in Delfshaven en Charlois komt de brandweer bijna altijd te laat'. Dat is onacceptabel, vindt Bonte. 'Rotterdammers moeten in de hele stad kunnen vertrouwen op snelle hulp als hun huis in brand staat.'