GroenLinks heeft het debat met de wethouder aangevraagd nadat De Katrol kenbaar maakte grote zorgen te hebben over het voortbestaan. De Katrol, actief sinds 2007 en winnaar van de Rotterdamse Kinderrechten Award 2022, biedt hulp aan gezinnen op Zuid door leerondersteuning waardoor de kansen van de kinderen én hun ouders worden vergroot. Noodgedwongen sluiting is volgens de fractie van GroenLinks een groot gemis. Daarom stelde GroenLinks de wethouder vragen over de mogelijkheden voor financiering van de organisatie.

De Katrol is volgens Kockelkoren namelijk als een goed voorbeeld van hoe preventief beleid eruit zou moeten zien. Organisaties als De Katrol helpen ontwikkelingsachterstanden bij de kern aan te pakken. Door de hulp van De Katrol krijgen ook kinderen van ouders die het minder breed hebben de kans om zich volledig te ontwikkelen en worden onderwijsverschillen verkleind. Daarnaast biedt het bereik en het netwerk in de wijk van de organisatie veel mogelijkheden voor de gezinnen: ze verwijzen bijvoorbeeld ook door naar huisartsen of helpen met de energierekening.

Kockelkoren: "Het is belangrijk dat organisaties zoals De Katrol blijven bestaan en niet door allerlei hoepels moeten springen om financiering bij elkaar te sprokkelen. Wat ons betreft is dit een tekortkoming in het huidige beleid". GroenLinks ziet een oplossing in simpelere subsidieaanvragen voor organisaties als deze. Veel organisaties die verschillende taken uitvoeren hebben moeite met het aanspreken van ‘de juiste potjes’ waardoor ze te veel tijd kwijt zijn aan subsidies aanvragen. Tijd die ze natuurlijk veel liever gebruiken om Rotterdammers te helpen.