Op 28 september besprak de gemeenteraad het plan van aanpak dakloosheid van het Rotterdamse college. Dit plan geeft helaas onvoldoende vertrouwen en urgentie voor het oplossen dakloosheid in onze stad. Terwijl bewoners zich genoodzaakt voelen om het wijkpark af te sluiten omdat de problemen ze boven het hoofd stijgen en de burgemeester zich genoodzaakt voelde om bankjes op het station weg te halen, doet de Zorgwethouder Buijt (Leefbaar Rotterdam) te weinig aan het aanpakken van het probleem. We bestrijden de symptomen maar helpen niet de mensen.

De doelen en acties zijn onvoldoende helder geformuleerd en er spreekt weinig daadkracht uit. De wethouder zegt dat er genoeg plekken zijn voor mensen die recht hebben op opvang, maar de werkelijkheid in de stad is toch echt anders. Tot slot ontbrak wederom, net als bij het armoedebeleid van dit college, een financiële verantwoording in het plan.

Om het plan socialer en daadkrachtiger te maken diende we tijdens het debat een aantal voorstellen in zoals “Meten is weten”. Op dit moment is onduidelijk hoeveel Rotterdammers thuisloos zijn. Zij slapen niet op straat maar bij mensen in hun eigen omgeving op de bank. Deze mensen zijn ook kwetsbaar en verdienen hulp, dit begint bij in beeld brengen hoe groot deze groep is. Door ons voorstel gaan we dit uitzoeken!

Ook ons voorstel dat de wethouder oproept om een financiële verantwoording bij het plan toe te voegen, heeft voldoende steun gekregen van de raad. Met deze verantwoording kunnen we beter controleren waar het meeste geld, en dus de meeste inzet, naartoe gaat en of de prioriteiten goed liggen.

Eerder hebben we de wethouder gevraagd om te onderzoeken of het mogelijk is om mensen die verblijven in de opvang te betrekken bij de organisatie van de opvanglocatie. Organisaties staan hier positief tegenover en dit gaat dus gebeuren!

Helaas hebben niet al onze plannen het gehaald: Onze voorstellen voor betere opvang voor LHBTIQ+ers, duidelijk gebruik van de term ‘Housing First’ kregen onvoldoende steun. Tot slot strijdt GroenLinks al jaren voor een permanente winteropvang zodat dakloze mensen in de kou niet op straat hoeven te slapen. En er is weer een klein stapje in de goede richting gezet voor een bredere openstelling van de nachtopvang in de winter. Het voorstel dat we samen met de ChristenUnie indienden om de nachtopvang in de toekomst ook met kerst en oud en nieuw open te stellen heeft het gehaald.