GroenLinks heeft er met het voorstel ‘Samen stad maken’ in de vorige periode al voor gezorgd dat Rotterdammers op verschillende manieren betrokken worden bij het opstellen van deze plannen. Wij zijn dan ook blij dat organisaties, bedrijven en meer dan 300 bewoners hun mening hebben gegeven en tijd hebben vrijgemaakt voor bewonersavonden.

We hebben een groot woningtekort. Daarom hebben we veel betaalbare woningen, voorzieningen en openbaar vervoer nodig. GroenLinks zet zich in voor de bouw van betaalbare woningen, sociale woningen door woningcorporaties en meer studentenwoningen. Voorwaarde is goed openbaar vervoer, bij voorkeur metro of tram, om al die nieuwe en bestaande woningen bereikbaar te maken.

Er zijn wat lastige punten in de voorstellen van het college. In deze voorstellen worden drie volkstuincomplexen opgeheven om plaats te maken voor sportvelden. Ook de ontwikkeling van de beoogde brug in de Eschpolder en de maatschappelijke effecten daarvan zijn nog onduidelijk.

GroenLinks vindt dat de waarde van de volkstuinen als groene ontmoetingsplek en de grote bijdrage aan de biodiversiteit in de stad onvoldoende is meegewogen. Daarom hebben we ervoor gepleit naar andere mogelijkheden te kijken, zoals het combineren van sportfuncties op daken. Om meer volkstuinen te kunnen behouden, willen we bovendien de golfbaan aan de Boszoom betrekken in de visie als mogelijke schuifruimte voor sportvelden.

Vooralsnog weigerden coalitiepartijen VVD, D66, Leefbaar Rotterdam en DENK de golfbaan als alternatieve locatie te onderzoeken, maar hier is het laatste woord nog niet over gezegd. In november zullen nog twee inspreekmomenten plaatsvinden. Besluitvorming vindt plaats in de raadsvergadering van 21 december. We horen als GroenLinks fractie graag jullie aanvullingen en ideeën, dus weet ons te vinden!