Als GroenLinks vinden we het heel belangrijk dat het gesprek over wonen veel meer met de stad gevoerd wordt, zodat het woonakkoord een akkoord van de stad wordt en niet alleen van de raad. We hebben dan ook ontzettend veel informatie opgehaald uit de verschillende kennissessies met huurdersorganisaties, projectontwikkelaars, kennisinstellingen, bewoners en woningzoekenden. Allemaal gaven zij hun visie op de woonsituatie in Rotterdam. Het was erg nuttig om met bewoners en huurdersorganisaties uit de stad in gesprek te gaan.

De inzet van GroenLinks voor het Woonakkoord was gericht op betaalbaarheid van wonen in de huidige energiecrisis, een grotere stem voor Rotterdammers en eerlijke toegang voor mensen in een kwetsbare situatie die vaak geen kant op kunnen. Wij zien veel van onze punten terugkomen waarmee het woonakkoord een goede stap is voor de volkshuisvesting in onze stad. In het eerste punt van het woonakkoord is vastgelegd dat het woonbeleid van de gemeente erop gericht moet zijn dat er voldoende beschikbaar, bereikbaar en betaalbare woningen zijn voor alle Rotterdammers. Daarnaast wordt er gesteld dat er eerlijke kansen moeten zijn op de woningmarkt, dat er focus moet zijn op duurzaamheid en toekomstbestendigheid van de bestaande woningen en dat Rotterdammers worden betrokken bij het woonbeleid. Ook moet er beter worden zorggedragen voor voldoende voorzieningen en vitale gemeenschappen in de wijk. Tot slot wil de Rotterdamse raad dat dak- en thuisloosheid wordt voorkomen en opgelost. Wij zijn ontzettend trots op ons raadslid Astrid Kockelkoren dat er zo’n mooi woonakkoord ligt voor onze stad, vol met punten die wij als GroenLinks heel belangrijk vinden.