De dood van de Iraans-Koerdische Jina (Mahsa) Amini heeft in Iran, en in de rest van de wereld, een golf van protesten ontketend. Bij deze protesten zijn tientallen mensen om het leven gekomen en nog veel meer gewonden gevallen, mensenrechtenorganisaties als Amnesty International roepen internationale overheden op solidair te zijn met de Iraanse bevolking. GroenLinks legt deze oproep voor aan het stadsbestuur.

Vlieger: ‘Vrijheid en gelijkheid, deze waardes moeten we in Rotterdam blijven uitdragen. Daarom is het belangrijk dat we ons uitspreken tegen het onrecht dat gaande is en dit duidelijk maken aan de rest van de wereld. De demonstranten moeten zich gesteund voelen en Rotterdam moet dit uitdragen.’

Rotterdam kan door middel van zogeheten ‘stadsdiplomatie’ internationaal onrecht aankaarten. GroenLinks vraagt of Rotterdam bereid is dit te doen en of de gemeente door middel van internationale overleggen gehoor kan geven aan de Iraanse bevolking en mensen die opkomen voor hun rechten en vrijheden kan beschermen.

Morkoç: ‘Als wereldstad moet Rotterdam klaar staan om zich uit te spreken tegen de schending van mensenrechten en voor het beschermen van de vrijheid van Iraanse en Koerdische vrouwen. Laat als stad zien dat wij achter hen staan. Zan, zendegi, azadi. (vrouw, leven, vrijheid).’

Update:

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 29 september hebben raadsleden Mina Morkoç en Larissa Vlieger een voorstel ingediend dat vraagt om de bewoners van Rotterdam te informeren over de situatie in Iran. Dit voorstel is aangenomen!

Dat betekent dat er binnenkort een projectie (foto) van het gezicht van Jina (Masha) Amini zal verschijnen op verschillende plekken in de stad. Met de tekst in het Koerdisch 'Jin, Jiyan, Azadi', in het Farsi 'Zan, Zendegi, Azadi' en in het Nederlands 'Vrouwen, Leven, Vrijheid'. Én met bijbehorende uitleg.

GroenLinks is blij dat Rotterdam zich solidair gaat tonen aan de vrouwen in Iran die strijden voor hun vrijheid en gelijke rechten.