Nederlandse gemeenten moeten Oekraïense vluchtelingen ruimhartig opvangen. Dat stellen de leiders van GroenLinks in Rotterdam, Den Haag, Nijmegen, Utrecht, Groningen, Maastricht en Amsterdam vandaag in een oproep. Zij vragen premier Rutte om hen daarvoor het mandaat te geven. “We hebben lokaal de kennis, kunde én draagkracht om solidair te zijn en vluchtelingen uit Oekraïne ruimhartig op te vangen. Premier Rutte, neem je verantwoordelijkheid”, aldus de Haagse lijsttrekker van GroenLinks Mariëlle Vavier namens de zeven steden.

De lokale GroenLinks-leiders vragen om duidelijkheid, nadat Rutte donderdagmiddag vage antwoorden gaf op vragen over het opvangen van Oekraïense vluchtelingen in Nederland. Wat GroenLinks betreft moet Nederland alles binnen zijn macht doen om Oekraïners snel en fatsoenlijk op te vangen. Daar willen deze steden het voortouw in nemen.

In Rotterdam heeft GroenLinks-fractievoorzitter Lies Roest gisteren in de Rotterdamse gemeenteraad gepleit voor ruimhartige opvang voor Oekraïense vluchtelingen. “Wie vlucht voor oorlog en geweld, is welkom in onze stad. Wij zijn in Rotterdam prima in staat om de mouwen op te stropen en opvang te organiseren voor de vluchtelingen uit Oekraïne die nu onze kant op komen. Daarom hebben we burgemeester Aboutaleb gevraagd voorbereidingen te treffen om deze Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Het is van belang dat daar zo snel mogelijk voorzieningen voor worden getroffen.”

Met deze oproep willen de lokale GroenLinks-leiders druk uitoefenen op Rutte om snel in actie te komen. Zij willen voorkomen dat er net als in voorgaande crises te lang wordt gewacht en Nederland zich weer onnodig door de realiteit laat overvallen. “We weten wat er speelt. We weten wat we kunnen doen. Laten we voorkomen dat we dezelfde fouten maken als in het verleden en nu tot actie overgaan”, aldus Vavier.