De meeste maatregelen zullen landelijk genomen moeten worden. Isoleren van huizen door corporaties is noodzakelijk, maar daar moet geld voor vrijgemaakt worden, bijvoorbeeld door de verhuurdersheffing af te schaffen. Ook lokaal kunnen we wat doen, juist voor de armsten. Daar heeft raadslid Harm de Oude over gebrainstormd met de Werkgroep Links.

We kwamen tot een paar uitgangspunten:

Niet over gedrag
Ga het niet hebben over gedrag. Dat is al snel bevoogend en beoordelend en kan stuiten op weerstand.

Ontzorg
Mensen in armoede zijn gericht op de korte termijn. Als je na moet denken over of je vanavond te eten hebt, dan heb je niet veel ruimte om na te denken over de lange termijn voordelen van radiatorfolie. Energiecoaches zouden niet alleen moeten adviseren maar ook aan de slag moeten door die radiatorfolie gelijk op te plakken. Laat het niet bij woorden alleen, maar voeg ook daden toe “Handen-uit-de-mouwen”coaches dus.

Dichtbij
Veel mensen in armoede hebben afstand van de overheid. Om ze toch te bereiken kun je het beste gebruik maken van voorzieningen waar ze toch al komen en van mensen die ze vertrouwen. Bijvoorbeeld een energie actie via Opzoomermee, energieprijsjes bij de buurtbingo, een kraam op de lokale markt, scholen en schoolpleinen.

We beseffen dat dit druppels zijn op een gloeiende plaat. Er zal écht iets structureels moeten gebeuren om mensen uit de armoede te halen. Alleen, daar kunnen we niet op wachten. Wat nu kan gebeuren moeten we zeker doen.