Raadslid Jeroen Postma: ‘Ervaringen in Friesland en Utrecht leren dat het aantal gewonde fietsers minstens achtmaal hoger ligt dan tot nu toe gedacht. In plaats van bijna 290 gewonde Rotterdamse fietsers per jaar, zoals de cijfers nu laten zien, zou het dan om bijna 2.300 gevallen gaan. Dat zijn meer dan 6 fietsers per dag die niet veilig thuis, op hun werk of op school aankomen. Dat is onacceptabel en vraagt om actie.’

Om het verkeer veiliger te maken, is het cruciaal om inzicht te hebben in het werkelijke aantal verkeersslachtoffers in onze stad. Met de nieuwe telmethode ontstaat een beter overzicht van de aantallen én de plekken in de stad die het onveiligst zijn. GroenLinks wil dat deze aanpak zo snel mogelijk wordt toegepast in Rotterdam zodat de verkeersveiligheid significant kan worden verbeterd.

Naast dat de nieuwe telmethode realistischere cijfers oplevert, wordt ook nog eens beter in kaart gebracht op welke plekken de meeste ongelukken voorkomen. Ambulances registreren namelijk waar ze een slachtoffer hebben opgehaald. Op basis van de nieuwe informatie wil GroenLinks dat sneller en gerichter 30-kmstraten worden ingericht en er meer aparte fietspaden worden aangelegd.