Toon van het debat
Voor GroenLinks zijn hier een paar punten van belang. Allereerst is de toon van het debat belangrijk. Sommige partijen vergeten dat het over mensen gaat. Iedere vluchteling is een uniek mens, met een vaak schrijnend verhaal over de reden waarom hij is gevlucht. Uit de brief spreekt compassie en barmhartigheid. Daar verdient de wethouder een compliment voor. Woorden doen ertoe.

Kwaliteit opvang
Verder vindt GroenLinks de kwaliteit van de opvang belangrijk. Daar zien wij nog wel ruimte voor verbetering in Nederland. Te lang al worden vluchtelingen van hot naar her gesleept, van noodopvang naar noodopvang, van AZC naar AZC.  Kinderen moeten soms om de paar maanden naar een andere school. Te lang al moeten vluchtelingen lang wachten tot zij hier mogen werken. Dat is niet goed voor de vluchtelingen zelf én het is niet goed voor de integratie. Dus is het ook niet goed voor Rotterdam. Raadslid Harm de Oude pleit voor verbetering. Rotterdam moet hierin het voortouw nemen en een grote rol gaan spelen.