Wat is Week van de toegankelijkheid?
Het Landelijk Bureau voor Toegankelijkheid heeft de eerste week van oktober uitgeroepen tot ‘Week van de toegankelijkheid’. De doelstelling van deze week is om vanuit een positief perspectief te laten zien wat er allemaal wél goed toegankelijk is voor mensen met een beperking of waar men in ieder geval heeft geprobeerd hieraan een bijdrage te leveren.In 2000 werd de eerste Week van de Toegankelijkheid georganiseerd. Sinds dien elke jaar met verschillende thema’s krijgt aandacht. De week is dit jaar van 5 tot en met 9 oktober, waarbij bedrijven, verenigingen en organisaties in heel Nederland hun toegankelijkheid voor mensen met een beperking tonen, maar deze jaar is alles anders. Door de coronacrisis vindt het leven veel meer thuis en online plaats; Ondanks de versoepeling van de coronamaatregelen blijven veel activiteiten en initiatieven online doorgaan. Omdat online meedoen net zo belangrijk is als meedoen in de fysieke samenleving, focust de Week van de Toegankelijkheid dit jaar op digitale toegankelijkheid.

Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, óók mensen met een beperking, volledig gebruik kunnen maken van websites en apps. Iedereen moet informatie die op websites of in apps te vinden is, kunnen lezen of beluisteren. Iedereen moet gebruik kunnen maken van diensten die via het internet aangeboden worden. Online een paspoort aanvragen, je rijbewijs verlengen, je belastingaangifte indienen, iets kopen in een webwinkel, online vergaderen, online televisie kijken, samen beeldbellen, online een bibliotheekboek reserveren of een maaltijd bestellen: digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen online volledig mee kan doen.

Voor wie is digitale toegankelijkheid belangrijk?
Voor iedere websitebezoeker of app-gebruiker is het belangrijk dat websites en apps volledig toegankelijk zijn, want een toegankelijke website of app verhoogt voor iederéén het gebruiksgemak. Maar digitale toegankelijkheid is echt noodzákelijk voor mensen met een:

  • Visuele beperking.
  • Auditieve beperking.
  • Verstandelijke beperking.
  • Beperkte handfunctie.
  • Autisme.
  • Beperkte leesvaardigheid.

Wat hebben mensen met een beperking nodig?
Wat mensen met een beperking nodig hebben om goed gebruik te kunnen maken van een website of app, verschilt per beperking.

  • Blinden, slechtzienden en kleurenblinden: ondersteuning voor voorleessoftware, met toetsenbord kunnen navigeren (i.p.v. met de muis), tekst kunnen vergroten, goed kleurcontrast, alternatieve teksten voor afbeeldingen, lineaire en logische vormgeving.
  • Doven en slechthorenden: ondertiteling of transcriptie bij video, lineaire en logische vormgeving, eenvoudig Nederlands.
  • Mensen met een beperkte handfunctie: met toetsenbord kunnen navigeren of spraaknavigatie, ruimte om invoervelden heen, grote, aanklikbare acties.
  • Mensen met een cognitieve beperking: rustige vormgeving, duidelijke en logische navigatie, eenvoudig Nederlands.
  • Mensen met autisme of dyslexie: rustige vormgeving, eenvoudige en korte zinnen.