De 31 vuurwerkvrije zones in Rotterdam hebben hun dienst bewezen. Op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl zijn maar 5 klachten binnengekomen over vuurwerk dat werd afgestoken binnen een vuurwerkvrije zone. Uit de rest van de stad kwamen 4500 vuurwerkklachten binnen.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte is blij met het positieve effect van de zones. Mede op zijn initiatief werden die dit jaar voor het eerst ingesteld. 'Vuurwerkvrije zones zijn een goede manier gebleken om de vuurwerkoverlast aan te pakken. Het experiment is geslaagd.' Hij gaat burgemeester Aboutaleb voorstellen om over een jaar nog meer vuurwerkvrije zones in te stellen.

Op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl, een initiatief van 25 lokale GroenLinks-fracties, kwamen 4500 meldingen binnen uit Rotterdam. Op oudejaarsavond klaagden de meeste mensen over vuurwerkschade, gevaarlijke situaties op straat en smog door vuurwerk, waar vooral mensen met longklachten last van hadden. Op nieuwjaarsdag gingen de meeste meldingen over achtergelaten vuurwerkafval.