In het centrum van Rotterdam en langs populaire hardlooproutes komen gratis watertappunten. Dat laat het stadsbestuur weten in reactie op een voorstel van de fractie van GroenLinks.

Volgens raadslid Arno Bonte is kraanwater veel beter voor het milieu dan water uit flesjes en voorkomt het veel zwerfafval. 'In Nederland worden elke dag een half miljoen plastic flesjes weggegooid. Door de watertappunten kunnen mensen rechtstreeks uit een fonteintje drinken of hun eigen flesje hervullen.'   GroenLinks heeft voorgerekend dat de watertappunten de gemeente veel kosten bespaart voor het opruimen van zwerfafval en voor het legen van prullenbakken. Onder jongeren wordt het drinken van kraanwater uit hippe flesjes steeds populairder.     Bonte heeft het stadsbestuur voorgesteld om watertappunten te plaatsen bij het nieuwe Centraal Station, op drukke pleinen in het centrum en langs hardlooproutes in het Kralingsbos en het Zuiderpark. Het stadsbestuur is in overleg met deelgemeenten en eventuele sponsors van de watertappunten. In de deelraden van Feijenoord en Noord zijn eerder al voorstellen van GroenLinks aangenomen om openbare waterkranen te plaatsen.