Als het aan GroenLinks ligt kunnen bezoekers van het Rotterdamse centrum vanaf komende zomer hun waterflesje bijvullen bij hippe waterkranen. In de toekomst wil GroenLinks zelfs op alle drukke plekken in de stad tappunten.

Kraanwater is vijfhonderd keer beter voor het milieu en ongeveer 600 keer goedkoper dan flessenwater. ‘Onder jongeren is het drinken van kraanwater uit trendy flesjes een ware rage’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘Kraanwater is erg schoon, gezond en hip. Maar als je flesje leeg is, kun je op straat nergens bijtanken.’

In de meeste wereldsteden zijn watertappunten en fonteintjes op straat heel gewoon. Ook in Nederland duiken de laatste jaren her en der tappunten op. GroenLinks wil in Rotterdam komend jaar beginnen met een aantal tappunten in het centrum. Later volgen andere publiekstrekkers zoals parken, metrostations en winkelcentra.

‘De kleine investering in de tappunten hebben we als gemeente zo terugverdiend’, zegt Bonte. ‘In Nederland worden elke dag een half miljoen plastic flesjes weggegooid. Met het instaleren van tappunten bespaart de gemeente veel kosten voor het opruimen van zwerfafval en voor het legen van prullenbakken.’