Rotterdam gaat op verzoek van GroenLinks een uitgebreide pilot opzetten met een telefonisch spreekuur voor de VraagWijzer. De partij deed dit voorstel om de hulpverlening aan de 100.000 laaggeletterde Rotterdammers te verbeteren. De VraagWijzer is het loket waar Rotterdammers aan kunnen kloppen wanneer zij hulp nodig hebben, bijvoorbeeld met hun gezondheid of schuldenproblematiek.

Volgens Lies Roest, burgerraadslid voor GroenLinks Rotterdam, is er grote behoefte aan een telefonisch spreekuur. 'Bij een brainstorm met Rotterdamse hulpverleners afgelopen week was dit een van de meest genoemde oplossingen. Ik ben blij dat de wethouder hiermee wil gaan experimenteren.'

De VraagWijzer is momenteel niet telefonisch bereikbaar, maar Rotterdammers kunnen wel chatten met de medewerkers. ' We moeten niet vergeten dat 1 op de 6 Rotterdammers laaggeletterd is,'  zegt Roest. 'Chatten is voor hun geen optie. En laaggeletterde Rotterdammers hebben vaker te maken met armoede, schulden en gezondheidsproblemen. Daar moeten we de toegang naar hulp zo makkelijk mogelijk voor maken!'