Ruim 30 lokale GroenLinks-fracties roepen energiebedrijf Eneco op om per direct te stoppen met het verkopen van kolenstroom. De fracties komen uit gemeenten die aandelen hebben in Eneco, waaronder Rotterdam, Den Haag en Amstelveen.

De aandelen van Eneco zijn eigendom van 52 Nederlandse gemeenten. Raadslid Arno Bonte van GroenLinks Rotterdam vindt daarom dat het energiebedrijf mee moet helpen aan de maatschappelijke doelstelling om CO2 te besparen. "Kolenstroom hoort niet meer thuis in de 21e eeuw. Kolencentrales zijn een van de belangrijkste veroorzakers van klimaatverandering."

Eneco maakt de laatste jaren goede sier met windmolenparken die het bedrijf heeft gebouwd. Bonte complimenteert het energiebedrijf daarvoor. "Maar Eneco en dochterbedrijf Oxxio verkopen hun klanten helaas ook veel stroom die ze in het buitenland hebben ingekocht. Een groot deel daarvan is opgewekt in zwaar vervuilende kolencentrales."

De GroenLinks-fracties hopen dat de directie van Eneco de verkoop van kolenstroom uit eigen beweging stopt. Zo niet, dan zullen ze het voorstel agenderen voor de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering. Daar hebben de gemeenten als aandeelhouder een doorslaggevende stem.