Als het aan de gemeenteraadsfractie van GroenLinks ligt neemt de Rotterdamse haven zo snel mogelijk afscheid van kolen. Nu nog is de haven van Rotterdam de grootste doorvoerhaven van kolen in Europa. Tientallen Nederlandse, Belgische, Franse en Duitse kolencentrales worden via Rotterdam van steenkolen voorzien.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt dat het Havenbedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen. “De CO2-uitstoot van kolen is wereldwijd de belangrijkste veroorzaker van klimaatverandering. Het Havenbedrijf verdient daar nu miljoenen aan, maar de maatschappelijke schade is veel groter.”

In een voorstel voor 'vergroening van de Rotterdamse haven' pleit GroenLinks voor het sluiten van de vier kolencentrales in het Rotterdamse havengebied, het stoppen met de doorvoer van kolen en het bouwen van een groot windmolenpark voor de kust van de Tweede Maasvlakte.

Donderdag bespreekt de gemeenteraad van Rotterdam de nieuwe ondernemingsstrategie van het Havenbedrijf. Bonte dient dan een motie in om te 'kappen met kolen'. Want “kolen zijn de brandstof van de vorige eeuw. Het delven en verbranden van kolen heeft ingrijpende milieu- en gezondheidseffecten. Dat past niet in de ambitie om van Rotterdam de duurzaamste haven van de wereld te maken."