GroenLinks wil dat alle Rotterdamse metro's worden doorgelicht op brandgevaar. Afgelopen zondag vloog een metrostel in brand in de tunnelbuis nabij station Marconiplein. Het is de tweede metrobrand binnen een jaar.

Mogelijk zijn oververhitte remmen deze keer de oorzaak van de brand. In maart vorig jaar vloog een metro in brand tussen station Capelsebrug en Kralingsezoom na kortsluiting door een afgebroken stroomafnemer.

Fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks is na de brand van afgelopen zondag niet gerust op de onderhoudsstaat van de metrotreinen. ‘Na de vorige brand bleek de bevestiging van de stroomafnemers niet robuust genoeg, nu zijn het weer de remmen.'

Het raadslid wil dat de RET de treinen nu volledig doorlicht en risicovolle onderdelen direct vervangt. 'Deze incidenten zijn gelukkig goed afgelopen zonder gewonden, maar je moet er niet aan denken dat er bij een eventuele volgende brand wel slachtoffers vallen. Het risico op nieuwe ongelukken moeten we zo veel mogelijk inperken.’