Bij alle grote parkeerterreinen aan de rand van Rotterdam moeten ov-fietsen komen. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Nu staan bij slechts twee van de vijftien P+R-terreinen fietsen.

Op P+R-terreinen kunnen automobilisten overstappen op openbaar vervoer. Bonte vindt het vreemd dat mensen nu niet kunnen kiezen om met de fiets verder te reizen. ‘De regio investeert miljoenen euro’s in P+R-terreinen en vervolgens vergeten ze om voor een paar duizend euro wat fietsen neer te zetten.’

GroenLinks wil dat bij alle P+R-terreinen alsnog fietsen worden neergezet. ‘De fiets is verreweg het snelste vervoermiddel in de stad’, zegt Bonte. ‘Je kunt bovendien zonder te wachten direct wegfietsen vanaf het parkeerterrein. Op de bestemming aangekomen parkeer je gratis voor de deur.’

Volgens Bonte heeft zowel de gemeente als het bedrijfsleven profijt van ov-fietsen bij P+R-plaatsen. ‘Voor bedrijven in de stad met weinig parkeerplekken is het een uitkomst als hun werknemers aan de randen van de stad hun auto kunnen neerzetten om schoon en gezond verder te reizen naar het werk. Werknemers verschijnen daardoor fris bij hun baas en de lucht in de stad wordt er een stuk schoner van.’