Raadslid Mina Morkoç riep in haar bijdrage op om meer ruimte te geven aan alle soorten groen. Er wordt nu nog onderscheid gemaakt tussen gewenst en ongewenst groen, terwijl elk groen een belangrijke bijdrage levert aan de biodiversiteit van de stad. Haal wild groen (‘onkruid’) alleen weg als het nodig is voor toegankelijkheid. Door meer ruimte te geven aan alle soorten groen wordt de stad groener, koeler, gezonder en mooier.

Ons idee voor natuurvriendelijke oevers aan de singels richting de binnenstad is een mooi begin. Een groene rode loper voor een groen welkom in Rotterdam! Helaas vond de wethouder dit idee lastig omdat de Westersingel een beschermd stadsgezicht is, maar wij blijven ons inzetten voor natuurvriendelijke oevers.

Om inzichtelijk te maken waar we extra moeten inzetten voor het behoud en vergroten van de biodiversiteit, is het belangrijk dat we de biodiversiteit monitoren. Een belangrijke bijdrage wordt geleverd door burgerwetenschap, ook wel citizen science genoemd, waarbij onderzoek van bewoners gebruikt wordt om een goed beeld te krijgen van de staat van de biodiversiteit. Mina Morkoç kreeg het voor elkaar dat ook studenten bij deze burgerwetenschap worden betrokken, zodat ook hun kennis gebruikt kan worden.

Verder heeft Morkoç gepleit voor een beter nachtleven voor planten en dieren, want licht in de avond kan een heel ecosysteem verstoren. Op aanbevelen van GroenLinks zal binnenkort gekeken worden of de verlichting in het Zuiderpark kan worden aangepast voor de kwetsbare meervleermuis

Als laatste bracht Morkoç de groene bewonersinitiatieven in het debat. Om iedereen mee te nemen, jong en oud, is het belangrijk dat de gemeente beter gaat communiceren en terugkoppelen bij groene initiatieven. We zijn blij dat het college hier werk van gaat maken.