Rotterdamse topambtenaren raken vrijwel allemaal hun leaseauto kwijt. Vanaf oktober gaan de eerste auto’s in de verkoop. De gemeente geeft daarmee gehoor aan het voorstel van GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte om de riante leaseregeling af te bouwen.

De gemeente heeft nu ongeveer 130 topambtenaren met een eigen leaseauto. ‘Slechts een handjevol ambtenaren heeft de leaseauto echt nodig voor zijn werk’, zegt Bonte. ‘Voor de meeste topambtenaren is het vooral een goedkope manier om op vakantie te kunnen’. Het aantal gemeentelijke leasebakken wordt ingekrompen tot maximaal een kwart van het huidige aantal.

Bonte is blij dat de gemeente zijn voorstel overneemt. ‘In tijden van bezuinigingen kun je niet uitleggen dat ambtenaren op de kosten van de gemeenschap met een leasewagen op vakantie gaan. Met het versoberen van de leaseregeling bespaart de gemeente al snel een miljoen per jaar. Geld dat we beter kunnen besteden aan goed onderwijs en thuiszorg.’

De ambtenaren die hun leaseauto kwijtraken kunnen aanspraak maken op de normale reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer. Werknemers die onder werktijd regelmatig een auto nodig hebben, kunnen wel van de leaseregeling gebruik blijven maken, of krijgen een dienstauto tot hun beschikking.