De transitie van fossiele haven naar duurzame haven is enorm belangrijk, omdat op dit moment de Rotterdamse haven verantwoordelijk is voor 20% van de totale Nederlandse CO2-uitstoot. GroenLinks Rotterdam stelde daarom vragen over de gevolgen van de vertraging op de klimaatambities.

Het Havenbedrijf Rotterdam geeft aan dat de vergroening van de industrie ernstig in gevaar komt door de vertraging van de Delta Rhine Corridor (DRC). De infrastructuur is van groot belang voor de toevoer van waterstof en de vertraging zorgt ervoor dat noodzakelijke duurzame investeringen achterblijven. Deltalinqs stelt dat de DRC een belangrijke bijdrage levert aan het behalen van de klimaatdoelstellingen van 2030 en dat de vertraging ervoor zorgt dat deze niet gehaald worden. Raadslid Mina Morkoç stelde naar aanleiding hiervan vragen aan de wethouder Haven, over welke gevolgen de gemeente Rotterdam ziet en hoe de gemeente een rol kan spelen bij het versnellen van de aanleg van de Delta Rhine Corridor. Daarnaast stelde ze vragen over de algemene inzet van het college bij het realiseren van Rotterdam als waterstofhub. 

GroenLinks Rotterdam vroeg al eerder aandacht voor het risico dat de haven loopt met het behalen van diens klimaatdoelstellingen door in te zetten op twee grote maatregelen. Deze maatregelen zijn het afvangen van CO2 en het sluiten van de kolencentrales. De afhankelijkheid van deze maatregelen zorgt ervoor dat het reductiedoel van 55% CO2 in 2030 direct niet gehaald wordt op het moment dat één van de maatregelen niet doorgaat of vertraging oploopt. GroenLinks riep daarom op om meer te investeren in verschillende CO2 reductie maatregelen, om het risico van het niet halen van het reductiedoel te verkleinen en de klimaattransitie te versnellen. De vertraging van de aanleg van de Delta Rhine Corridor benadrukt het belang van investeren in verschillende maatregelen om de klimaattransitie te realiseren.