De Rotterdamse fractie van GroenLinks is het niet eens met een aantal verslechteringen die de RET met ingang van volgend jaar wil doorvoeren in de dienstregeling. De verslechteringen treffen vooral verbindingen met Rotterdam Zuid. GroenLinks-raadslid Arno Bonte heeft het stadsbestuur daarover om opheldering gevraagd.

De RET wil onder andere tram 20 alleen nog in de ochtend- en avondspits laten rijden. 'Daarmee worden duizenden Rotterdammers gedupeerd', vreest Bonte. 'Buiten de spits verdwijnt dan voor een groot aantal reizigers de laatste rechtstreekse tramverbinding tussen Rotterdam Zuid en de noordoever van de stad.' Het raadslid zou liever zien dat de dienstregeling van tram 20 juist werd verbeterd. 'Dat levert meer reizigers op en daarmee meer inkomsten voor de RET', verwacht hij. GroenLinks stelt voor om tram 20 in het centrum over de drukke Coolsingel te laten rijden in plaats van over de stillere Eendrachtsweg.

De fractie stoort zich ook aan het schrappen van buslijn 46 tussen Charlois en metrostation Beurs. 'Charlois is een van de gebieden in Rotterdam die nu al heel slecht met het openbaar vervoer zijn te bereiken', zegt Bonte. Hij ziet liever dat de 'zigzaglijn' wordt omgevormd tot een snelbusverbinding tussen Charlois en CS. 'Dat scheelt veel reistijd en trekt extra passagiers.'