De fractie van GroenLinks wil dat wethouder Pex Langenberg de haalbaarheid van een tramringlijn op Rotterdam Zuid gaat onderzoeken. GroenLinks-raadslid Arno Bonte is enthousiast over het plan dat bedrijfsadviseur Ursul Schaap zaterdag lanceerde in het AD.

'Rotterdam Zuid is een stadsdeel met net zoveel inwoners als Eindhoven, maar in sommige wijken is het openbaar vervoer op het niveau van Tietjerksteradeel', zegt Bonte. 'Vooral van oost naar west is het openbaar vervoer een ramp. Om van Oud-Charlois naar IJsselmonde te komen, ben je ruim anderhalf uur onderweg.'

Met slechts twee nieuwe stukken rails kan de huidige lijn 2 een snelle ringlijn worden die alle wijken op Zuid goed met elkaar verbindt. Het grootste deel van de ringlijn ligt er al: er is nog maar 4 kilometer rails nodig om twee ontbrekende schakels aan te leggen. Het gaat om 800 meter rails tussen de Spinozaweg en de Slinge en 3000 meter rails tussen de Langenhorst en de Groene Kruisweg tot aan Oud-Charlois. 'Voor een eenmalige investering van een paar miljoen euro kunnen we 200.000 mensen dagelijks blij maken met een snelle tram', concludeert Bonte.

Als de ontbrekende schakels zijn gerealiseerd kan lijn 2 straks vanaf het beginpunt in Oud-Charlois over het bestaande spoor direct doorrijden richting het oosten naar de Kuip en winkelcentrum Keizerswaard in IJsselmonde. Daarna maakt de tram de cirkel naar Oud-Charlois rond: langs de winkelgebieden aan de Spinozaweg en de Slinge.