Vice-fractievoorzitter Stephan Leewis wil dat de gemeente Rotterdam zelf een WOB-verzoek van het Platform Onafhankelijke Journalistiek afhandelt.

De journalisten van dit platform hebben bij de gemeente de communicatie tussen Shell en de gemeente opgevraagd. Rotterdam laat zich in de WOB-procedure vertegenwoordigen door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het ministerie heeft de gevraagde stukken nog niet op laten sturen.

Stephan Leewis: “De bemoeienis van het ministerie bij dit WOB-verzoek is onnodig. We kunnen dat als gemeente prima zelf afhandelen. Andere gemeenten, Groningen bijvoorbeeld, doen dat ook. Het is belangrijk dat de overheid open is over de banden die het heeft met het grote bedrijfsleven. Zeker als het gaat om grote vervuilers zoals de fossiele industrie. Wat mij betreft gaan de stukken vandaag de deur uit.”

Gedegen en kritische journalistiek is belangrijk om de overheid te controleren. Transparantie via WOB-verzoeken is daarvoor een belangrijk middel. Ook in dit geval, waarbij journalisten de banden willen onderzoeken tussen overheden en Shell is transparantie van belang.