Er heerst vogelgriep in Nederland, in augustus is het bijvoorbeeld vastgesteld in Vlaardingen en Spijkenisse. Het is belangrijk om goed om te gaan met een uitbraak van de vogelgriep, we weten door de coronacrisis inmiddels hoe groot het risico kan zijn van ziektes die overslaan van dier op mens. Volgens Mina Morkoç van GroenLinks Rotterdam valt hier nog een wereld te winnen. Ze vraagt het Rotterdamse bestuur om de aanpak van vogelgriep serieuzer te nemen. Er moet meer ingezet worden op het voorkomen van uitbraken en als er gevallen zijn moet er beter en sneller gehandeld worden. Zo kan de schade beperkt blijven.

Op dit moment lukt het de dierenambulance niet om vogels te vervoeren. Dit betekent dat dierenhulporganisaties, die grotendeels afhankelijk zijn van vrijwilligers en donaties, de verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. Het remmen van een vogelgriep uitbraak is in het belang van iedereen. De hulporganisaties doen dus belangrijk werk waar ze hulp van de gemeente bij zouden moeten krijgen.

Morkoç: ‘Het is belangrijk dat de gemeente verantwoordelijkheid neemt voor de aanpak van de vogelgriep. Het is een vreselijk dat zoveel vogels een pijnlijke dood moeten ervaren en de uitbraak heeft veel risico’s voor mensen en andere dieren. We zijn enorm dankbaar voor de steun van vrijwilligers bij dierenwelzijnsorganisaties, maar de gemeente moet inspringen.’