GroenLinks Rotterdam heeft vragen gesteld aan de wethouder over problemen met verkeersveiligheid die worden veroorzaakt door pick-up trucks in Rotterdamse woonwijken. Uit onderzoek blijkt dat de kans op overlijden bij aanrijdingen met grote voertuigen, zoals pick-up trucks, groter is dan bij een gewone auto. Volgens Biljoen meer dan genoeg reden om de gemeente te vragen maatregelen te treffen.

Biljoen: ‘Veel ouders maken zich zorgen over grote pick-up trucks in straten waar hun kinderen spelen. Door de hoogte en grootte van deze auto’s kunnen er maar liefst dertien kinderen in een rij voor de auto zitten voordat de bestuurder dit kan zien. Onvoorstelbaar dat deze voertuigen gewoon door woonwijken met spelende kinderen kunnen rijden.’

GroenLinks vraagt de gemeente meer duidelijkheid te geven over de optie om in sommige gebieden grote voertuigen tegen te houden doormiddel van een gebiedsverbod. Het is voor inwoners van Rotterdam mogelijk om bij de gemeente te verzoeken zo’n verbod in te voeren, veel mensen weten dit alleen nog niet. Ook merkt Biljoen op dat grote voertuigen, ook als ze goed geparkeerd staan, twee parkeervakken in beslag nemen of de weg blokkeren. Om deze reden zouden grote voertuigen eigenlijk meer parkeergeld moeten betalen en moet er rekening gehouden worden met het formaat van auto’s bij het verlenen van een parkeervergunning.

GroenLinks is al jaren actief met het verbeteren van de verkeersveiligheid in Rotterdam. Met het aanpakken van buitensporige verkeersrisico’s zorgt GroenLinks voor een meer leefbare stad.