GroenLinks was dan ook verbaasd dat de personen die zijn gekozen als onderwerp van deze exposities hoofdzakelijk wit zijn. Raadslid Larissa Vlieger stelt hierover vragen aan het stadsbestuur.

Van de meest recente expositie zijn 2 van de 5 geportretteerde mensen personen van kleur. Bij de andere expositie waren alle 8 personen wit. Zeker wanneer deze exposities samen en in het verlengde van elkaar worden getoond als zijnde één expositie levert dit dus een totaalplaatje van 2 personen van kleur tegenover 13 in totaal. Daarnaast is er niemand vanuit de zwarte gemeenschap vertegenwoordigd. GroenLinks betreurt dit.

Raadslid Larissa Vlieger wil weten of het college tevreden is over de mate van diversiteit zoals te zien is in de exposities. Ook wil Vlieger weten of er tijdens het voorbereiden van de exposities een gesprek heeft plaatsgevonden met de uitvoerende partij, het Grafisch Lyceum, met betrekking tot de mate van diversiteit van de geportretteerden. GroenLinks hecht veel waarde aan representatie en diversiteit in campagnes en exposities, in welke vorm dan ook. Wanneer deze worden ondersteund door de gemeente dragen wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze waarden worden nageleefd. GroenLinks wil dat het college ervoor zorgt dat alle volgende campagnes, ook wanneer deze uitgevoerd worden door externe partijen, getoetst worden op diversiteit.

Larissa Vlieger: ‘Straatintimidatie is een onmiskenbaar probleem in Rotterdam. Het is van groot belang Rotterdammers goed voor te lichten over wat te doen bij het ervaren van seksuele straatintimidatie, als slachtoffer maar ook als omstander. Campagnes die het probleem uitlichten en mensen oproepen kritisch naar hun eigen gedrag te kijken omarmt GroenLinks van harte. Alleen voor het slagen van deze campagne is diversiteit essentieel, en die mist nu.’