De Voorjaarsnota 2024 van dit college laat een kille bezuiniging zien. Een bezuiniging zonder oog en oor te hebben voor bewoners en wat zij nodig hebben. Ontzettend veel bewoners, wijkraden en organisaties lieten hun noodkreet horen op het stadhuis en in de krant. Krantenkoppen als “Bizarre bezuiniging op het vrijwilligerswerk” en “Bezuinigingen vallen weer in de hoek van de minst bedeelden” logen er niet om.

Met de kortzichtige bezuinigingen van het college verzuimen de wethouders te staan voor kwetsbare Rotterdammers, begeleiding aan jongeren in een kwetsbare thuissituatie, zorg aan eenzame ouderen en kleine vrijwilligersorganisaties die zich elke dag met hart en ziel inzetten. En de wethouders verzuimen plekken als de voedseltuin en de Rotterdamse Munt op waarde te schatten. Terwijl dat plekken zijn waar Rotterdammers graag komen voor contact, activiteiten en talentontwikkeling.

Rotterdam verdient beter. Deze Voorjaarsnota getuigt van weinig inzicht in wat onze stad mooi maakt en nodig heeft. De uitdagingen waar we als stad voor staan worden niet opgelost door te snijden in de het sociale weefsel. We kunnen de zorgkosten niet drukken door te bezuinigen op welzijnswerk. We kunnen geen levendige stad blijven door het jonge makers onmogelijk te maken zich cultureel uit te drukken. We geven onze jongeren geen liefde voor onze stadsnatuur zonder natuur en milieu educatie in hun buurt.

GroenLinks, PvdA en ook andere partijen laten zien dat dit anders kan. Het is een namelijk keuze welke schouders de lasten dragen. Met deze tegenbegroting laten we zien welke politieke keuzes we als linkse partijen willen maken: de grote winsten die bedrijven de afgelopen jaren hebben gemaakt, worden ingezet om de samenleving van onderop te versterken. Een greep uit onze voorstellen:

• We blijven inzetten op armoedebestrijding en schuldhulpverlening door bezuiniging van 2,5 miljoen in 2027 -2028 voor basisvaardigheden terug te draaien;
  • We koesteren succesvolle culturele regelingen door pitcher perfect, projectsubsidies en de impulsregeling van totaal 1,2 miljoen te behouden;
  • We staan voor Rotterdams klimaatbeleid door een extra investering van 10 miljoen in het DuurzaamheidsTransitie Budget omdat we niet kunnen wachten op rijksgeld van dit rechtse kleuterkabinet;
  • We blijven investeren in groene initiatieven: Natuur- en milieu-educatie voor kinderen, hulp aan volkstuinen met compensatie voor de onroerende zakenbelasting (OZB) en we behouden subsidie om multifunctionele daken groen, waterbergend en energie-opwekkend te maken;
  • We staan voor een zorgzame stad, voor preventie en behoud van het 2,2 miljoen preventie budget waarmee organisaties als de voedseltuin en Rotterdamse Munt hun onmisbare werk kunnen blijven doen;
  • We staan voor onze vrijwilligersorganisaties in buurten en wijken, door behoud van subsidies voor de Unie van Vrijwillgers, NL cares en Stichting Present;
  • We blijven investeren in onze jongeren door behoud Jongerenwerk010, stevige start en mentoringsubsidies van 1,8 miljoen;

Ook laten we zien hoe we deze sociale keuzes voor de stad, voor Rotterdammers betalen:

• Het gelijktrekken van de toeristenbelasting met Amsterdam,
  • Het deels terugdraaien van de verlaging van OZB voor bedrijven die in de coronaperiode was verleend
  • De inzet van sociaal rechercheurs die bijstandsgerechtigden streng controleren op fraude, verminderen.

We bekostigen dit voorstel dus zónder de lasten voor bewoners te verhogen. In tegenstelling tot de bezuinigingen van het college, die kwetsbare Rotterdammers onevenredig hard raken, zouden Rotterdammers van onze tegenbegroting weinig merken.

De coalitie van Leefbaar, VVD, D66 en Denk stond niet open voor ons voorstel. De gelederen waren van de coalitiepartijen gesloten: voorstellen vanuit de oppositie waarbij met budget werd geschoven, werden zonder uitzondering weggestemd. Wel is een los voorstel door de raad aangenomen, waardoor de Unie voor Vrijwilligers voor één jaar is gered. Alsnog dreigen veel andere organisaties te verdwijnen, en door de tijdelijke dekking wordt dit debat in volgende jaren waarschijnlijk opnieuw gevoerd.

GroenLinks blijft zich vanzelfsprekend inzetten om het sociaal weefsel van de stad te behouden en versterken. Daarvoor zullen we steeds de samenwerking met andere partijen opzoeken.