Op het Meldpunt Vuurwerkoverlast zijn afgelopen jaarwisseling iets meer dan 53.000 vuurwerkklachten binnengekomen. Het meldpunt opende op Eerste Kerstdag en sloot vandaag om 13:00.

De meeste klachten die binnen zijn gekomen gaan over geluidsoverlast door harde knallen en vuurwerk dat buiten de toegestane tijden is afgestoken. Een klein deel van de meldingen gaat over schade door vuurwerk en gevaarlijke situaties op straat.

Het aantal klachten ligt 10 procent hoger dan een jaar geleden. De belangrijkste oorzaak van de extra overlast is volgens het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte, woordvoerder van het meldpunt, dat de vuurwerkverkoop een dag eerder is gestart. "Vanaf het moment dat de verkoop begon, nam het aantal vuurwerkklachten explosief toe. Dat is een trend die we elk jaar zien." De verkoop ging vorige week 4 in plaats van 3 dagen voor Oud en Nieuw van start, omdat Oudejaarsdag op een zondag viel.

Op Oudejaarsavond lag het aantal klachten juist 5 procent lager dan een jaar eerder. Bonte verklaart dat uit de extra vuurwerkvrijezones die gemeenten hebben ingesteld en de centrale vuurwerkshows die sommige gemeenten hebben georganiseerd als alternatief voor het zelf afsteken. "Vuurwerkvrijezones blijken goed te werken, de overlast binnen die zones was minimaal. Ook in gemeenten die vuurwerkshows hebben organiseerden was de overlast door consumentenvuurwerk minder groot."

Het grote aantal vuurwerkklachten onderstreept volgens Bonte de noodzaak van een verbod op consumentenvuurwerk. "Er zijn veel meer mensen die er last van hebben dan die er lol aan beleven. Het afsteken van vuurwerk door amateurs leidt tot teveel overlast en ongelukken. Als we consumentenvuurwerk vervangen door professionele vuurwerkshows, dan kunnen we van Oud en Nieuw weer een feest maken voor iedereen.”