Op 30 januari bespreekt de gemeenteraad de verkoop van het energiebedrijf Eneco aan de Japanse bedrijven Mitsubishi en Chubu. Als GroenLinks zullen wij voor deze verkoop stemmen.

In 2017 nam de gemeenteraad van Rotterdam een besluit om Eneco te verkopen. Destijds waren wij tegen de verkoop. Raadslid Stephan Leewis legt uit waarom GroenLinks nu voor deze verkoop wil stemmen.

1. Duurzame koers wordt geborgd
De kopers hebben gegarandeerd dat alle geplande duurzame investeringen doorgaan na de verkoop. Daarnaast geven de kopers Eneco de ruimte om extra te investeren in duurzaamheid. Tijdens de coalitie-onderhandelingen bleek dat er nog steeds een ruime meerderheid van de raad voorstander is van de verkoop van Eneco. In die omstandigheid hebben wij bedongen, dat als Eneco dan toch verkocht wordt, er tenminste 150 miljoen van de opbrengst direct gebruikt wordt voor de verduurzaming van de stad. Dit zorgt ervoor dat Eneco groener wordt en dat de stad groener wordt. Daarmee is onze grootste zorg over de verkoop weggenomen.

2. Eneco en de banen blijven
De kopers hebben afgesproken dat het bedrijf Eneco blijft bestaan. Alleen de aandelen worden verkocht aan Mitsubishi en Chubu. Sterker nog, ze willen Eneco gaan uitbouwen en het bedrijf gebruiken om in Europa een grote leverancier van groene stroom te worden. Dit is voor Mitsubishi aantrekkelijk omdat het al een grote leverancier is van windmolens. Daarnaast blijft het hoofdkantoor in Rotterdam en blijven de Rotterdamse banen behouden.

3. Akkoord van de medewerkers
Wat ook belangrijk is voor GroenLinks is dat de Centrale Organisatie Raad, die de medewerkers vertegenwoordigd, akkoord is met de verkoop. Ook is het mooi nieuws dat alle medewerkers een extra bonus ontvangen als dank voor het harde werk romdom de verkoop.

4. Verkoop aan een buitenlandse partij
Met deze verkoop zal een Nederlandse energiemaatschappij worden verkocht aan een buitenlandse partij. Daar staat tegenover dat Eneco al enige tijd geen strikt Nederlands bedrijf meer is. Een groot deel van de omzet van het bedrijf wordt al behaald in het buitenland (vooral Duitsland en België). Daarmee is het de vraag of de gemeente Rotterdam als aandeelhouder nog goed controle kan uitoefenen op een bedrijf dat veel activiteiten uitvoert ver buiten de eigen gemeentegrenzen.

5. Japanse ereschuld
Het bedrijf Mitsubishi heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog gewerkt met dwangarbeid in onder andere haar scheepswerven. Daarbij zijn ook Nederlandse dwangarbeiders te werk gesteld onder afschuwelijke omstandigheden. De stichting Japanse Ereschuld vecht al jaren om erkenning van deze misdaden en excuses van de Japanse regering en Japanse bedrijven zoals Mitsubishi. GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat het bedrijf nog geen excuses heeft gemaakt aan de Nederlandse slachtoffers, aangezien het bedrijf wel excuses heeft aangeboden aan Amerikaanse en Chinese dwangarbeiders. Daarom vinden wij het goed dat het college, na ons aandringen, deze zaak gaat bespreken met Mitsubishi. Daarnaast zal GroenLinks een motie indienen waarbij de raad Mitsubishi vraagt excuses aan te bieden.