Vandaag werd bekend dat Eneco mogelijk wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar. Hier ging een procedure aan vooraf waarin meerdere partijen een bod konden doen. Hoe denkt GroenLinks Rotterdam over de verkoop van Eneco? Raadslid Stephan Leewis laat zijn licht erover schijnen.

1. Was GroenLinks Rotterdam voor of tegen de verkoop van Eneco?

'GroenLinks was nooit voor de verkoop van Eneco. In vorige periode (2014-2018) heeft de gemeenteraad echter besloten dat Eneco zou worden verkocht. GroenLinks was tegen de verkoop maar de meerderheid in de raad besloot anders.

Het besluit voor verkoop was dus helaas gevallen en daarom hebben we in de onderhandelingen voor dit college ervoor gezorgd dat de opbrengt van de verkoop ten bate komt van verduurzaming van de stad. Deze periode is daarom 150 miljoen beschikbaar voor de energietransitie.'

2. Hoe wordt er gezorgd dat Eneco een duurzame koers houdt na verkoop?

'Bij de start van de verkoop is afgesproken dat de duurzame agenda van Eneco behouden moest blijven, ook na verkoop. Dit is als voorwaarde opgenomen bij het biedingsproces en de verkoop. Een kopende partij moest dus aantonen een zelf een duidelijk duurzaam doel te hebben met het bedrijf.'

3. Eneco wordt verkocht aan een Japans bedrijf. Wat vindt GroenLinks daarvan?

'Uiteindelijk is een Japans bedrijf (Mitsubishi) overgebleven in alle biedingen. Mitsubishi staat bekend als autofabrikant maar is een grote speler in onder andere groene energie. Vanuit die rol is Mitsubishi zeker geen onbekende voor Eneco. De twee zijn al jaren partners in windenergie en werkten samen aan de ontwikkeling van een megabatterij. Dat vinden wij op zich een pre.'

4. Hoe zit het met de banen in Rotterdam?

'Afgesproken is dat Eneco voor 5 jaar in de huidige vorm blijft bestaan als zelfstandig bedrijf binnen Mitsubishi. Banen in Rotterdam blijven dus voor ten minste 5 jaar behouden. Maar het bedrijf heeft de ambitie om vanuit Rotterdam de Europese markt te gaan bedienen. Het lijkt dus logisch dat het bedrijf Eneco voor de voorlopige toekomst in Rotterdam laat.'

5. En als laatste de ‘Tussen kunst en kitsch-vraag’: wat is er geboden?

'4,1 miljard waarvan 1,3 miljard voor Rotterdamse gemeentekas. Er waren in totaal 44 aandeelhouders, waaronder veel gemeenten. Rotterdam was daarvan de grootste.'