GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren voeren op vrijdagavond 11 november in het Rotterdamse centrum actie vóór schone energie en tegen de bouw van twee nieuwe kerncentrales in Borssele. De partijen zamelen handtekeningen in tegen de kabinetsplannen. Al ruim 95.000 mensen hebben de petitie ondertekend.

‘Maar liefst 91 procent van de Nederlanders wil meer duurzame energie en slechts een kleine minderheid wil kerncentrales’, zegt campagnecoördinator Peter Jan de Werk. Ondanks de mening van de bevolking wil energiebedrijf Delta samen met het Franse EDF en het Duitse RWE twee kerncentrales bouwen in Borssele. 'Het gaat om een enorm complex van 2500 megawatt en de stroom is bedoeld voor de export.’

De nieuwe kerncentrales lozen warmte in de Zeeuwse wateren en hebben koeltorens van 170 meter hoog. ‘Dan hebben we het nog niet eens over de kans op ongelukken en over het radioactief afval dat we duizenden jaren moeten opslaan’, aldus De Werk. ‘Het is onmogelijk om zover vooruit te kijken en te garanderen dat de opslag eeuw in eeuw uit verantwoord zal gebeuren. Los daarvan is de winning van uranium een ramp. Het veroorzaakt ernstige radioactieve vervuiling en gezondheidsschade bij werknemers en bewoners in de wijde omtrek van de uraniummijnen.'

De drie politieke partijen waarschuwen voor misleidende argumenten van voorstanders van atoomstroom. ‘Kernenergie is niet goedkoop, maar wordt zwaar gesubsidieerd’, zegt De Werk. ‘Het type centrale dat Delta wil gaan bouwen is bovendien niet beproefd en wereldwijd op slechts twee plekken in aanbouw. Tot nu toe pakken de bouwkosten veel duurder uit en het financiële risico is vervolgens voor de belastingbetaler. Ook klopt het niet dat een kerncentrale geen broeikasgassen uitstoot. Dat gebeurt in alle stappen van de cyclus.’

GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren roepen op de Dag van de Duurzaamheid het winkelend publiek op om zich te keren tegen de kabinetsplannen voor kerncentrales en tegen subsidies voor grijze stroom. De Werk: ‘Het is bizar dat we de aarde blijven vervuilen en we daarop ook nog eens subsidie geven. Die kerncentrales zorgen nota bene voor overproductie van stroom, waardoor de doorbraak van schone energie wordt gedwarsboomd. Gelukkig kun je als consument zelf kiezen voor energiebedrijven die geen atoomstroom of kolenstroom leveren, zoals de Windunie en Greenchoice. Dát is het allerbeste dat je kunt doen, naast een handtekening zetten natuurlijk.’