'Armoede is een schande', zegt Bart Starreveld op de bijeenkomst over armoede in IJsselmonde. Hij is pastor in Lombardijen en in Ommoord en komt vrijwel dagelijks in contact met mensen die leven in armoede.  Dat besef, dat het een schande is dat armoede bestaat in Rotterdam is voor hem en voor veel anderen de reden om de handen uit de mouwen te steken en er iets aan te doen.

Armoede gaat veel verder dan alleen financiële problemen.  Mensen vereenzamen en krijgen minder contacten, eten minder gezond en hebben meer gezondheidsproblemen en kunnen de kinderen niet altijd datgene geven wat eigenlijk nodig is. En alles hangt met alles samen, waar de oorzaak ligt is soms moeilijk aan te wijzen. Wie geen netwerk heeft is minder goed op de hoogte van kansen en mogelijkheden, wie weinig geld heeft, heeft minder mogelijkheden om een netwerk op te bouwen. Mensen die geen geld hebben voor cadeautjes slaan soms verjaardagen over. Wie het eigen risico niet kan opbrengen mijdt soms zorg die nodig is en kan dan nog zieker worden.

Wat is er dan nodig?  Empathie vooral, een arm om de schouder en begrip, zegt Bart. Mensen schamen zich voor de problemen waar ze inzitten en durven dan niet aan de bel te trekken. 'De overheid doet soms teveel en te snel een beroep op zelfredzaamheid',  wordt er aangevuld uit de zaal. Mensen worden verondersteld het allemaal zelf wel te kunnen maar komen dan na een tijdje toch weer in de problemen en moeten weer van vooraf aan beginnen.

De gebiedscommissie in IJsselmonde ziet en herkent die problemen in het gebied en wil hierover een advies aan de gemeente gaan geven.  We weten dat daarmee het armoedeprobleem niet direct opgelost kan worden maar we vinden het wel belangrijk om aan de bel te trekken over wat wij zien als een van de belangrijkste problemen in ons gebied.