Het verlagen van de maximumsnelheid maakt het verkeer veiliger voor iedereen, voetgangers en fietsers voorop. Ook draagt het bij aan een schonere lucht en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. Kortom: in een fijne, groene stad rijdt men 30 kilometer per uur. Rotterdam volgt hiermee het voorbeeld van steden als Parijs, Brussel en Madrid. Ook in die steden was er aan het begin weerstand, maar wil bijna niemand meer terug. We zijn ervan overtuigd dat dat ook voor Rotterdam geldt.
GroenLinks hoopt dat deze stap ertoe zal leiden dat uiteindelijk op alle wegen in de stad de snelheid omlaag gaat. Nu wordt de maximumsnelheid bijvoorbeeld wel verlaagd op de Goudsesingel, Beukelsdijk en West-Kruiskade, maar nog niet op de Oostzeedijk, Nieuwe Binnenweg en de Coolsingel. Ook lijkt Rotterdam Zuid te worden vergeten: slechts 21 van de 115 wegen uit het plan liggen in Rotterdam Zuid. Wel positief is dat ook in Hoogvliet, Rozenburg en Hoek van Holland veel straten naar een lagere maximumsnelheid gaan.
GroenLinks blijft in Rotterdam strijden voor veilig verkeer, schone lucht en minder uitstoot. We zijn enorm blij met deze stap, maar blijven kritisch op het vervolg. Belangrijk is nu dat er snel werk wordt gemaakt van het plan dat nu voorligt, en dat er ook vooruit wordt gekeken naar welke wegen daarna aan de beurt zijn.