Prettige buurten
De gemeente ondersteunt lokale initiatieven als parklets (parkeerplekken tijdelijk ombouwen tot terras), autovrije zondagen, leefstraten en experimenten met (tijdelijke) herinrichtingen van straten. Alle wijken voldoen aan de norm van Jantje Beton voor buitenspelen. De 30 km-zones worden uitgebreid.

Veilig naar school
Er komen 100 kindlinten: veilige fiets- en wandelroutes naar scholen. De directe omgeving van scholen wordt autovrij ingericht. Fietsen of lopen moet de meest comfortabele optie worden.

Infrastructuur voor schoon verkeer
Er komt een brug voor fietsers en voetgangers tussen Katendrecht en Charlois. De Maastunnel en ’s Gravendijkwal wordt gereserveerd voor OV. De Coolsingel, Meent en Witte de Withstraat worden autovrij als eerste stap naar een autoluw centrum. Er komen meer fietsstraten. Bij verkeerslichten is de volgorde: eerst voetganger en fietser, dan OV, en dan autoverkeer.

Van autoparkeernorm naar mobiliteitsnorm
In heel Rotterdam wordt betaald parkeren ingevoerd. De tarieven voor parkeren en vergunningen worden verhoogd naar marktconform niveau. De autoparkeernorm wordt vervangen door een mobiliteitsnorm waarin fiets, deelauto, OV en eigen auto wordt meegewogen.

Aandacht voor historie
Rotterdam heeft aandacht voor de gelaagdheid en de geschiedenis van de stad door behoud van cultuurhistorisch erfgoed en zorg voor monumenten. Zo stimuleert en faciliteert de gemeente de verdere ontwikkeling van de Hofbogen in samenspraak met de wijk. Het monument ter nagedachtenis van Pierre Bayle wordt afgemaakt.

Verdichten gebeurt groen
Het binnenstedelijk gebied wordt verder verdicht om aantasting van parken en omliggend groen te voorkomen. De gemeente neemt de regie in de uitgifte van ontwikkellocaties. Bestaande en braakliggende kavels en in onbruik geraakte havengebieden worden eerst benut. We stimuleren (tijdelijk) gebruik van braakliggende (bouw)terreinen als groene wijktuinen door betrokken bewoners.

Kantoren worden woningen
De gemeente zorgt voor vlotte vergunningverlening en ondersteuning bij herontwikkeling van kantoorgebouwen voor woningbouw. Het onbenutte water van oude havenbekkens biedt ruimte voor drijvend bouwen.

Rotterdam ondergronds
De gemeente houdt rekening met ondergrondse drukte en aantasting van functies van de openbare ruimte, zodat andere ontwikkelingen niet belemmerd worden en de mogelijkheden zoals energieopwekking eerlijk worden verdeeld.