Douwe is een geboren en getogen Rotterdammer. Na het afronden van zijn studies Economie en Digitale Innovatie in Londen zette hij na zes jaar weer voet aan grond in een compleet getransformeerde stad. Het Oude Noorden, waar hij opgroeide en weer naar terugkeerde, is daar een perfect voorbeeld van.

Daar is merkbaar hoe delicaat de balans is tussen een wijk aantrekkelijker maken en tegelijkertijd het welzijn van minder rijke bewoners en ondernemers garanderen. Net als GroenLinks vindt hij het daarom belangrijk om in alles wat hij doet vast te houden aan een aantal essentiële kernwaarden zoals rechtvaardigheid, duurzaamheid en solidariteit.

Dit zijn tevens ook speerpunten die hij wil uitdragen in de komende verkiezingen. Met de nadruk op het inclusiever maken van de partij, zodat die de diversiteit van Rotterdam ook reflecteert.

Ditzelfde heeft hij namelijk als zeer effectief ervaren tijdens zijn inzet voor Extinction Rebellion, Stonewall UK, de Remain campagne en de Bernie Sanders campagne in New Hampshire.

Verder maakt hij in het dagelijks leven deel uit van het energietransitieteam van het Havenbedrijf Rotterdam. Daar begeleidt hij positief, kritisch en mateloos ongeduldig verschillende projecten rondom ‘smart energy’, waterstof en wind op zee, om zo snel mogelijk tot een zero emissie cluster te komen.

De Rotterdamse haven ligt dan wel binnen het fossiele systeem, maar kan daarmee óók gelijk de grootste klimaatklapper maken en zo het woon-, werk- en leefklimaat van de stad en regio bevorderen.