Bestaande woningen zuiniger
In Rotterdam treffen we ambitieuzere maatregelen dan die in de Parijse klimaatafspraken zijn vastgelegd. De 70.000 meest onzuinige woningen worden geïsoleerd. We maken afspraken met corporaties om huurwoningen zuiniger te maken zodat huurders profiteren. We ondersteunen VVE’s en particuliere eigenaren. Samen met de netbeheerder Stedin zorgen we er voor dat alle woningingrepen in de woning zo veel mogelijk voorbereiden op het aardgasloos maken van de stad.

Duurzame nieuwe woningen
Nieuwe woningen worden tenminste energieneutraal gebouwd. Bij het bouwen worden zoveel mogelijk duurzame materialen gebruikt. In nieuwe woonwijken komt geen aardgasaansluiting. Waar mogelijk stimuleren we het gebruik van geothermie en warmtepompen.

Groene verdichting
We zetten de verdichting van Rotterdam door met behoud van kwalitatief groen en aandacht voor verlevendiging van de stad. Dus we bouwen niet in parken op sportvelden of volkstuincomplexen.

Kwalitatieve hoogbouw
Nieuw geplande hoogbouw voldoet in Rotterdam aan allerhoogste eisen. Dat geldt voor duurzaamheid, brandveiligheid, inpassing, architectuur in de omgeving, bezonning en windhinder. De plint, de begane grond, wordt gebruikt voor hoogwaardige en aangename verblijfsruimte op straatniveau. In dichtbebouwde gebieden is voldoende openbare groene verblijfsruimte beschikbaar.

Aangepast wonen
Rotterdam maakt het mogelijk dat mensen die dat zelf willen zo lang mogelijk in hun eigen woning blijven wonen, ook als dit aanpassingen van de woning vraagt.

Plattedakenplan
Bij aanvraag van een bouwvergunning wordt een plattedakenplan gevraagd. Zo stimuleren we groene daken, stadslandbouw, zonnepanelen en waterberging op het dak.