Team GroenLinks loopt ook dit jaar tijdens de Nacht van de Vluchteling ruim 40 kilometer van Rotterdam naar Den Haag. De opbrengst van de sponsortocht gaat naar noodhulp voor Syrische vluchtelingen.

Vorig jaar haalde GroenLinks met de marathonwandeling ruim 20.000 euro op voor het ruimen van landmijnen in Zuid-Soedan. De totale opbrengst van het evenement van Stichting Vluchteling was toen ruim 160.000 euro.

Dit jaar is de tocht van 29 op 30 mei en gaat de opbrengst naar schoon drinkwater, voedsel, medische hulp, sanitaire voorzieningen, verlichting en onderwijs voor de ruim 9 miljoen vluchtelingen in de Syrische regio. Op de website van de Nacht van de Vluchteling kunnen sympathisanten nu al geld doneren aan Team GroenLinks. De Rotterdamse deelnemers zijn fractiemedewerker Ivo Rodermans en voormalig Dwars-voorzitter Dion Koeze. Aanmelden als loper kan ook nog steeds.

Team GroenLinks loopt vervolgens op 21 juni mee met de nachtmarathon van Natuurmonumenten. De opbrengst van deze sponsortocht dwars over de Veluwe gaat naar de aanleg van groene verbindingen om natuurgebieden aan elkaar te koppelen. Rik Grashoff, nu voorzitter van GroenLinks en eerder als Tweede Kamerlid initiatiefnemer van de Wet Mooi Nederland, loopt ook mee. Hij werd in 2012 door natuurorganisaties uitgeroepen tot groenste politicus van het jaar. Sponseren en meelopen kan via deze link.