Ons raadslid Jimmy Smet diende vorige week zijn initiatiefnotitie ‘Behoud Architectuurgebonden kunst’ in. Deze kunst staat onder druk, omdat het vaak in gebouwen zit die gesloopt worden. Met deze initiatiefnotitie vraagt Smet het stadsbestuur deze werken te beschermen.

Na de Tweede Wereldoorlog werd besloten dat 1,5% van de totale bouwsom van openbare gebouwen moest worden besteed aan kunst. Deze werken worden ook wel architectuurgebonden kunst genoemd. Doordat veel gebouwen uit de periode van de wederopbouw vanwege hun ouderdom gesloop worden, staat de kunst die aan deze gebouwen is verbonden onder druk.

Een recent voorbeeld hiervan is de kleurrijke mozaïek Pauw met zonnestaart van Johan van Reede (zie afbeelding). Dit kunstwerk bevindt zich in een gebouw van het Erasmus MC dat gesloopt gaat worden.

In de initatiefnota vraagt Smet het stadsbestuur om te zorgen voor een inventarisatie van de kunstwerken, een aanspreekpunt voor pandeigenaren en een financiële regeling. Het stadsbestuur gaat dit uitwerken en komt met een voorstel terug naar de gemeenteraad.