GroenLinks is tevreden met de plannen van het Rotterdamse stadsbestuur om vanaf de jaarwisseling 2019/2020 alleen nog maar vuurwerk toe te staan in aangewezen vuurwerkzones. Deze zones zullen worden vastgesteld door de gemeenteraad. Voor alle andere plekken in de stad geldt dan een vuurwerkverbod.

Voordat dit nieuwe beleid door kan gaan zal er nog over gestemd worden in de gemeenteraad. GroenLinks ziet veel in het plan. “Wij hebben al jaren gestreden voor modernisering van de vuurwerktraditie” zegt raadslid Stephan Leewis. “Natuurlijk beleven er mensen plezier aan vuurwerk, maar dat weegt niet op tegen de nadelen.“ Toch blijft er met dit beleid ook ruimte voor de liefhebbers van mooi siervuurwerk: zij kunnen professionele vuurwerkshows bekijken, zoals die bij de Erasmusbrug. De Rotterdammers die zelf vuurwerk af willen steken kunnen terecht in de vuurwerkzones.

Leewis is enthousiast over dit voorstel: “Op deze manier toont de gemeente Rotterdam leiderschap als het gaat om consumentenvuurwerk.” De laatste tijd kreeg het beperken van consumentenvuurwerk steeds meer steun, bijvoorbeeld van artsenorganisaties, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid en de politie. “De tijd is nu rijp om spijkers met koppen te slaan. We willen Oud & Nieuw weer een feest maken voor alle Rotterdammers” aldus Leewis.