Vanaf 1 oktober 2016 draagt Rotterdam een jaar lang de titel Onderwijsstad van het Jaar. Dat werd afgelopen week bekend gemaakt door stichting Nationale OnderwijsWeek. De goede samenwerking tussen scholen, schoolbesturen, docenten en gemeente was een belangrijke reden voor de toekenning van de titel. Burgerraadslid Jimmy Smet, woordvoerder Onderwijs van GroenLinks Rotterdam, is trots op deze ontwikkeling.

Bij de bespreking van het Rotterdamse onderwijsbeleid deed GroenLinks afgelopen jaar het voorstel om van Rotterdam dé onderwijsstad van Nederland te maken. Dat wil de partij onder meer realiseren door onderwijscongressen en pilots op het gebied van onderwijsvernieuwing naar Rotterdam te halen. Rotterdamse docenten zouden daarbij voorrang moeten krijgen op deelname. Smet: ‘Het Rotterdamse onderwijs is al enorm innovatief en veelzijdig. Door samen te werken kunnen docenten en scholen veel van elkaar leren en elkaar inspireren. Deze titel laat zien dat we op de goede weg zijn.’

In het nieuwe schooljaar start Rotterdam bovendien met een aantal initiatieven om de ontwikkeling van het onderwijs verder vorm te geven. Leraren kunnen bij elkaar ‘in de keuken kijken’, er komt een universitaire masterstudie voor docenten die hun kennis willen verdiepen, en de stad ontwikkelt een toolkit om het techniekonderwijs te promoten op de basisschool.