Donderdag debatteerde de Rotterdamse gemeenteraad over de arrestatie afgelopen weekend van een terreurverdachte in het Nieuwe Westen. GroenLinks-raadslid Arno Bonte complimenteerde burgemeester Ahmed Aboutaleb voor het adequate optreden van de politie en de professioneel verlopen arrestatie. Ook riep hij Leefbaar Rotterdam op om te stoppen met onnodig angstzaaien over terrorisme.

Leefbaar Rotterdam had in de dagen voorafgaand aan het raadsdebat in verschillende media rondgebazuind dat de partij over signalen zou beschikken van verschillende ‘broeinesten van terrorisme’ in Rotterdam. In het debat kwam echter aan het licht dat die informatie niet bleek te kloppen.

Bonte nam het de grootste partij in de Rotterdamse raad kwalijk doelbewust onrust op te stoken. ‘Leefbaar Rotterdam begint steeds meer trekjes te krijgen van een pyromaanpartij’, constateerde hij in het debat. ‘Met spookbeelden wakkeren ze angstgevoelens aan en poken ze vuurtjes van onvrede op. Dat gedrag past niet bij een politieke partij die bestuursverantwoordelijkheid draagt in de tweede stad van Nederland.'

Burgemeester Aboutaleb gaf in het debat aan dat de veiligheidssituatie in Rotterdam onder controle is. Voor aanscherping van terreurmaatregelen is volgens hem geen reden. GroenLinks steunt hem daarin.