Het protestfilmpje van GroenLinks tegen de aanleg van snelweg A13/A16 door het Lage Bergse Bos, is in korte tijd een internethit geworden. Binnen een paar uur nadat het op youtube is gezet, is het al honderden keren bekeken.

Het filmpje laat van bovenaf zien welke delen van het bos er gekapt gaan worden als de A13/A16 er komt. De beelden zijn gemaakt met een drone die boven de bomen de route heeft afgelegd waar het kabinet de weg aan wil leggen. De rustieke natuurbeelden worden afgewisseld met beelden van voorbijrazend autoverkeer op de plek waar de weg zou komen te liggen.

GroenLinks heeft het filmpje gemaakt als reactie op de 'artist impressions' van Rijkswaterstaat die volgens de partij een veel te rooskleurig beeld geven van de toekomstige situatie. “Die plaatjes worden altijd uit de meest gunstige hoek getekend, en opgefleurd met lieftallige bloemetjes en bijtjes, zodat je haast zou denken dat de aanleg van een zesbaans-snelweg een zege is voor de natuur”, zegt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. “Met dit filmpje laten we zien hoeveel natuur er straks echt verloren gaat als die snelweg er komt.”

Aan het eind van het filmpje worden mensen opgeroepen om protest aan te tekenen tegen de aanleg van de weg op de actiesite A13A16NoWay.nl. Daarop zijn tot nu toe ruim 8.000 handtekeningen gezet. Begin november worden de handtekening aangeboden aan verkeersminister Melanie Schultz.