GroenLinks-fracties in de vier grootste gemeenten vragen het kabinet om steden de mogelijkheid te geven veel meer te doen aan de reductie van CO2 en de transitie naar duurzame energie.

De Nederlandse Staat moet de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 25 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 1990. Deze uitspraak deed de rechtbank in Den Haag in de zaak van Urgenda en bijna 900 burgers tegen de Nederlandse Staat. GroenLinks-raadslid Arno Bonte ziet hierbij een grote rol weggelegd voor gemeenten. 'Het kabinet moet de kaders stellen,' aldus Bonte. 'Maar de echte uitvoering van het klimaatbeleid vindt plaats op lokaal niveau. Daar moeten de grote stappen worden gemaakt, bijvoorbeeld in woningisolatie en energieneutraal bouwen. En daar vindt de innovatie plaats, kijk bijvoorbeeld naar de opslag van zonne-energie in elektrische auto's.'

'Het kan niet anders dan dat de urgentie nu toch echt wel duidelijk is. GroenLinks is klaar met de onverschilligheid: geef voorrang aan verduurzaming en maak vervuilend gedrag onaantrekkelijk,' zegt Heleen de Boer, fractievoorzitter van GroenLinks in Utrecht. 'Ik haal het vaker aan: terwijl de VS de ogen sluit voor het klimaatprobleem, lukte het Los Angeles haar CO2-uitstoot met 20 procent te reduceren door gerichte maatregelen te nemen. Door nieuwe wet- en regelgeving en het vergroenen van de belastingen, ontstaat er een ander speelveld en dus meer ruimte voor gemeenten.'

Utrecht neemt volgens de Amsterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Rutger Groot Wassink al veel maatregelen. 'Daar kan Amsterdam een voorbeeld aan nemen. De rechter zegt ‘De Staat kan zich niet verschuilen achter het argument dat de oplossing van het wereldwijde klimaatprobleem niet alleen afhangt van Nederlandse inspanningen', dit geldt ook voor gemeenten. Natuurlijk moet de landelijke overheid gemeenten wel alle ruimte geven.’

Volgens de rechter is een reductie minder dan 25 procent onrechtmatig en is het nemen van maatregelen om te voorkomen dat de aarde niet meer dan twee graden opwarmt een rechtsplicht. Inge Vianen, GroenLinks-fractievoorzitter in Den Haag: 'Het is echt een historische uitspraak, vooral omdat de uitspraak de urgentie toont die nodig is om het klimaatprobleem aan te pakken. Zoals Jesse Klaver gisterenavond in De Balie zei: we zijn de eerste generatie die echt iets merkt van het klimaatprobleem, we zijn de laatste generatie om er echt iets aan te doen. GroenLinks wil het probleem echt aanpakken, op landelijk niveau, maar ook lokaal. Daar is dus wel een ander speelveld voor nodig.'