Rotterdam gaat onderzoeken of het juridisch mogelijk is tweetaktscooters uit de stad te weren. Wanneer die mogelijkheden er blijken te zijn, zal de stad een verbod op de vervuilende scooters invoeren. Dat heeft de gemeenteraad besloten naar aanleiding van een motie van GroenLinks.

Tot nu toe weigert de staatssecretaris een landelijk verbod op tweetaktscooters in te voeren, terwijl deze scooters een grote bron zijn van roetdeeltjes, die erg schadelijk zijn voor de gezondheid. ‘We zien dat de elektrische scooter een opmars maakt, maar tegelijkertijd rijden er in Rotterdam nog enorm veel vervuilende scooters rond’, constateert GroenLinks-raadslid Arno Bonte. ‘Als je daar als fietsers achter staat voor het stoplicht, hap je onvermijdelijk naar roet.’

Steden als Utrecht, Amsterdam en Arnhem onderzoeken momenteel ook op welke manier een lokaal verbod op tweetactscooters kan worden vormgegeven. Rotterdam wil ook niet wachten op landelijke regelgeving. ‘Als het kabinet een landelijk verbod blijft blokkeren, moeten we als gemeente zelf maar in actie komen', zegt Bonte. 'In Rotterdam is luchtvervuiling een groot probleem. Deze maatregel kan een bijdrage leveren aan de oplossing.’