Vandaag maakte GroenLinks-kamerlid Liesbeth van Tongeren in Rotterdam symbolisch een einde aan onze verslaving aan kolen, olie en gas. Van Tongeren trok op de Binnenrotte voor de Markthal een muur van oliedrums omver om de schone energie uit windmolens te onthullen.

GroenLinks kiest voor een Nederland dat draait op schone energie en onafhankelijk is van het gas van Putin of de olie uit Irak. Windmolens zijn daarbij essentieel. Provinciebesturen bepalen voor een groot deel of en waar er windmolens mogen komen. De aanstaande provinciale Statenverkiezingen zijn dan ook van groot belang voor de toekomst van schone energie in Nederland.

‘Wij willen dat er veel meer geïnvesteerd wordt in duurzame energie’, zegt Robert Klumpes, die verkiesbaar is voor de provinciale staten van Zuid Holland. ‘Uit onderzoek is gebleken dat windenergie niet alleen veel beter is voor de luchtkwaliteit en het milieu, maar ook nog eens twee keer zoveel banen oplevert als energie die uit kolen wordt gestookt. Door hierin te investeren creëer je dus een win-win situatie.’